kita tahu hidup susah..

4FEB 1988-4 FEB 2008 : Satu Perjalanan yang Panjang..(5 minutes) ::

Posted by A m a l - -



Dup…Dap…Dup…Dap…
…jam di tangan menunjukkan pukul 11.52pm…mm, 7 minit lagi aku da takkan jadi Amal yang dulu…aku tidak lagi seorang budak remaja yang giler-giler…suka kacau-kacau orang…kacau budak perempuan kelas aku(terutamanya dila)…aku nak jadi MATANG…AKU DAH BESAR….AKU NAK JADI DOCTOR….

…hahahaa…..dulu, ingat lagi ramai yang gelakkan aku bila aku cakap aku nak jadi doktor..

" doktor??? doktor haiwan boleh lah…"- ejekan sinis dari akak yang keje kat guardian Giant Klang….
" kau jangan memaen mal, muka kau boleh ke nak jadi doktor???"-seorang member yang bekerja di 7-eleven melontarkan kerisauan..
"woi, doktor giler…da berapa orang da kau bunuh??"-seorang rakan yang kini masih lagi mengambil spm nyer bwat kali yang ke-2
"amal ambil doktor gigi jerlah ok? kerja senang…gaji sama banyak dengan doktor biasa…belajar tak susah..kawan2 abah ramai yang tak lepas jadi doktor…"-kata2 abah satu ketika dahulu yang amat risau untuk membenarkan aku mengambil risiko yang paling besar dalam hidupku….
.………Ok…………Ok………………OK…aku tahu nak jadi doktor susah …….so what??

..can u give me 1 concrete reason why i can’t become a doctor, when my heart says i can……….WHY…WHY…WHY…………….YY???

Mm, da nak dekat 20 tahun pun aku idup(20 years 3 days to be exact)…da besar pun…da tak remaja lagi da…da masuk alam dewasa…am i ready to grow up??? until now my brain still busy to figure out the best answer to that question…ok, i’m not ready….but, only one thing that i know…i want to become a doctor…AND IN FACT, i am extremely ready to be a great doctor…and i think, somehow or rather the readiness of me to become a doctor satisfies the question whether i am ready to grow older and to take the bigger responsibility? Bigger responsibility?? yup…i am no longer playing with toys, digimon, dragonball, starwars, hot wheel cars, diablo 2, pro evolution soccer 5, fable, or even paintball…from now on, i will be playing with human’s life…i can’t afford to make any mistake, because unlike in study; when u make mistake, your teacher will scold you and ask u to do the correction for 20 times but in the medical world, once u make mistake; people die…as simple as it is…and i can’t afford to lose any human soul in my hand…

Back to the real story…wa, takut tu nak masuk 20 tahun(apparently da masuk pun)……..masuk hari ni da nak dekat seminggu aku tak tidur malam cos nak siapkan ee aku(business and management yang menyeksakan) dan tok essay aku(Question 4)…Internal Assignment yang lain2 semuanya da submit dan da siap…world literature, maths portfolio, IA business, IOP, IOC, Individual oral, Group 4 project, Lab reports yang nak dekat 8 guni da aku bwat smuanya da siap dan da submit pon…YAHOO!!! 4 february 2008 adalah tarikh keramat bagi diri aku cos apart of being 20, but I also manage to fulfill my promise to finish everything before i became 20 and wanna crank myself to the fifth gear in order to meet the REAL IB EXAM in which just approximately 3 monts to go…huish, lega rasa hati bila da bley mula study tuk exam…

Da masuk 20 ni kan, kita akan teringat balik zaman2 kanak dan remaja yang meninggalkan memori pahit-manis suka duka kita sepanjang kita bernafas kat dunia ni selama 20 tahun yang lalu…and as far as i still remember…nilah memori pahit-manis aku bergelar manusia yang bernama Mohd Amaluddin bin Razali kat dunia ni…tapi disebabkan memori aku terlampau banyak untuk aku tulis…so aku juz sempat tulis untuk sekolah rendah jer dulu…sekolah menengah kang, to be continued k?… enjoy..:

1988- aku tak ingat sangat cos masa tu aku baru setahun, yang aku tahu aku lahir pukul 1.57pm, kat Hospital tengku Ampuan Afzan pahang…mak kata aku lahir pelik sikit…aku lahir dalam karung(amniotic sac)…cos, masa aku lahir tu amniotic sac aku still tak pecah…hahha, stylo kan…mak cakap aku macam dilahirkan dengan guardian yang bakal melindungi aku sepanjang hidup aku(macam betul jer mak cakap)….doctor yang sambut delivery aku seorang india yang juga bernama Dr.Amal(Dr. Palaniamal sebenarnya)…..disebabkan delivery yang paling rare sekali dalam hidup dia as a doctor dia terus mengambil aku jadi anak angkat dia…huhu, comel jerq aku…
1989-lost memory
1990-lost memory
1991-lost memory
1992-aku da bepindah kat sungai rokam ipoh,perak…masa tu aku masuk tadika kemas…abah masukkan aku kat tadika sebab abah tak tahan tengok aku berebut buku teks abang aku cos aku nak belajar(serious)….aku masuk tadika sebagai orang yang paling muda sekali kat tadika kemas sungai rokam…tapi masa akhir tahun,aku jadi pelajar cemerlang keseluruhan(tempat ketiga terbaik)…dapatlah mak ngan abah naik stage masa graduation day…aku pun still ingat aku bwat persembahan pom-pom(alar macam pom-pom girl tu…tapi yang ni unisex punyer)…aku rasa macam pondan jer masa tu…da ar pakai tights…
1993- abah anta aku kat taski belajar agama…masa tu aku suka tengok cerita tok perak dan roda2 kuala lumpur…dari kecik lagi aku nak jadi orang yang pakai uniform…pilot ker, polis ker…..alhamdulillah, masa persembahan akhir tahun graduation day, aku diberi watak seorang pegawai polis yang interfere selama tak sampai pun 2 minit..tapi takpe ar, yang penting dapat pakai baju polis…aku nangis masa tu sebab abang rosakkan tempat simpan pistol yang abah bwatkan tuk aku…pastu dia taknak ngaku…najis betul abang iman…masa tu aku ader menaruh hati kat seorang budak namanya Qatrrunnadha(wani jangan marah ek?kisah lama jer..)…tak tahu ar dia minat kat aku ker tak…tapi yang penting dia suke sembang ngan aku..heheh…tapi yang tak best nyer pulak ader seorang budak giler pulak minat kat aku, nama dia siti noraini…da ar, pegi taman menan pakai sluar dalm jer…pastu jerit nama aku kuat2…bwat malu kaum perempuan jer…da ar underweir dia ade butterfly…geli mart betul aku tengok…disebabkan peristiwa tu, aku telah mendeprive kan diri dari menjenguk taman menan selama seminggu…cis, najis muhallazah betul siti noraini yang mereng itu…
1994-aku masuk darjah satu kat sekolah menengah sungai rokam….aku tak nangis pergi sekolah….in fact, aku yang membwatkan kawan2 nangis kat sekolah…aku kenal kwan nama zack, intan, siti, ahmad, raja omar and macam2 lagi…disebabkan aku tak nangis masa first day…cikgu azimah lantik aku jadi ketua kelas1 mawar….aku masih ingat tentang kehadiran dua orang kembar; syazwani dan syazwana…dua2 minat kat aku…tapi masa tu aku minat kat sorang perempuan yang namanya siti sarah…anak kelahiran australia and melayu…mata dia wana biru…serious…tapi dia ni suka gelak macam nak mati even aku tak sempat pun bwat lawak lagi…dia ar orang pertama yang kata aku kelakar…haha, seronok dengar orang puji camtu…aku masih ingat lagi tentang seorang budak nama Nash yang berkepala botak dan kaya giler…dia selalu bribe aku dengan duit seringgit asalkan aku tak tulis nama dia time cikgu takde…tapi aku pandai, aku ambil duit dia, tapi last2 aku tulis gak nama dia, sebab dia bising sangat kat kelas…..pengawas semuanya sporting and aku adalah antara jambu prefect cos aku ketua kelas…haha…akhir tahun, adik aku lahir kat dunia…nama dia azimuddin…dialah baby yang paling comel sekali kat dunia ni…aku rasa terharu cos aku ingat aku jer yang bongsu tapi akhirnya aku jadi gak abang(thanx to my parent)….aku janji ngan mak,"mak, amal akan jaga azim baik-baik,mak"…poyo giler aku ngan abang aku masa tu…masa azim kak kuar dari kereta ke rumah…kitorang tutup muka dia ngan tangan, taknak bagi kulit dia kena cahaya matahari sebab dia baby lagi…aku sangat sayang pada adik aku sejak aritu sampailah sekarang ni…
1995-abang kelas pagi, aku kelas petang…masa abang balik sekolah, aku mesti jumpa abang dulu cos kelas abang kelas 5 matahari juz sebelah kelas aku jer…abang selalu protect aku….dia selalu tanya aku kalaw2 ade orang yang buli aku arini…aku selalu cakap takde…walaupun sebenarnya ader orang yang buli aku sampai aku nangis(banyaknyer nanges)….tapi aku prefer lawan sendiri(serious)..memang masa kecik lagi, innate behaviour aku is aku tak suka mengharapkan bentuan orang lain bwat benda untuk aku, if benda tu aku bley handle sendiri…tapi, ade satu masa when aku kena buli tu, abang ternampak, and belasah budak tu sampai nanges…aku rase bersalah giler even aku suka…ntah…tapi abang memang protective over aku sampai sekarang…aku masih ingat masa aku tersalah pilih kawan….nama dia ahmad…dia suka bercakap2 pasal polis sebab dia kata ayah dia polis…dia selalu takut2kan aku tentang klaw ader orang buli dia, ayah dia datang and tembak orang tu…aku ingat dia memaen…aku pulak selalu cakap kat dia yang mak aku pun polis…"kalaw setakat nak tembak orang dengan machine gun tu da biase sangat"..pastu esoknyer, ayah dia betul2 datang…cilanat betul dia tu, ayah dia memang inspector polis siyot!!!!…dia ngan muka bangga senyum cibai kat aku…selamat ar masa tu cikgu azimah yang handle bapak dia, aku terselamat….huish, babi btol kau ahmad….aku masih ingat lagi sorang budak yang berdarah belanda-bugis yang bernama arif yang pandai giler kat dalam kelas aku…dia pandai speaking omputih siot…masa tu vocab english aku baru jer sampai,‘ WHERE DO YOU LIVE? I LIVE IN SUNGAI ROKAM PERAK"…betol…satu hari tu dia ajak aku gi toilet cos dia nak berak…aku sebagai ketua kelas pergi ar teman dia…tapi cilanat najis cipan tenuk tapir sungai betol si budak arif ni, rupenyer dia da berak dalam seluar…da ar, dia terkencing kat kasut aku….selama seminggu aku tersiksa kehancingan memakai kasut hancing…najis cimpanzee betol dia tu…tapi setelah peristiwa tu, aku manyimpan dendam kesumat untuk membalas dendam kat arif…setelah 18 kali cubaan mengajaknyer ke tandas, akhirnya dia akur…and msa nak membuang air kecil tu, aku terus lock target, spray abes kat kasut dia+seluar dia+baju dia+tengkuk dia+muka dia sket.

.hahahahahahahahah...padan muka kau arif…rasakan keperitan aku hidup dalam kehancingan air kencing kau selama 7 hari…pastu, dia nanges panggil mak dia…aku takot, aku suruh abang aku back-up….disebabkan dalam gene kitorang memang da termaktub gene that already code for the ability to talk confidently and persuasively like my father….mak dia cair ngan kata2 abang aku…abang iman, u save my day man…pastu aku belanja abang aku makan kacang bungkus 20 sen….tapi kegembiraan aku tak lama, masuk bulan 6, aku pindah sekolah cos ayah aku dapat promote ke PJ and mak aku dapat ke airport subang…so, ayah aku decide nak beli rumah kat klang…

1996- da nak dekat seminggu aku tak sekolah cos abah sibuk uruskan perpindahan kitorang….aku masuk sekolah yang paling terkenal kat klang; SK(1) Simpang lima klang selangor…aku ingat lagi lagu sekolah dia yang aku nyanyi tiap2 pagi isnin:

"Kamilah pelajar SK satu Simpang lima klang selangor..
Belajar dengan tekun selalu dengan hati yang luhur…"

…kat sekolah ni majority chinese and indian….budak melayu bleh bilang ngan jari jerlah….so, kalaw kita terjumpa budak melayu kat sini, tak kira lah darjah berapa, laki ker perempuan semuanya kita anggap kawan yang kita boleh trust….aku masa tu malas nak belaja cos sepupu aku pun sekolah kat situ and eventually dia pun malas belajar….so, kitorang pergi sekolah juz sekadar nak maen2 jer….nama cikgu aku masa tu Cikgu Murni…dia mengajar hampir semua subject except pendidikan islam dan bi….dia sangat garang…..aku takut giler ngan cikgu tu…so, aku macam selalu ar bwat homework supaya tak kena pelempang dengan cikgu tu….act, masa aku datang kat sekolah tu time puasa….cikgu tu siap warning lagi kat dalam kelas camni,"selamat ar saya puasa hari ni, kalaw tak da lumat saya kerjakan awak semua"…………….argghhhhh!!!!!!!!!! takutnyer sekolah ni…."
Sekolah ni ramai orang kaya2…kaya sangat2 sangat sangat…..gaji bapa diorang paling kurang RM 50000….masa tu kantin terbahagi kepada dua tau….kantin melayu dan kantin cina….kantin melayu rasa cam sial….da dua kali aku makan mi sup yang ada lalat kat dalam dia…selamat ar antibodi aku kuat….kalaw tak mesti aku da terlantar kesakitan kat hospital….so, because of that reason lah, aku suka sangat makan kat kantin cina….siyot, makanan dia best2 wa cakap lu….aku tak tahu ar dia letak babi ker, anjing ker, aku tak kisah yang penting mi kari dia memang akan masuk kat dalam perut aku and kawan2 aku setiap waktu rehat….even, bulan puasa sekalipun….yang lawak nyer, setiap kali makan mi kari tu kitorang akan buang fish ball dia cos kitorang anggap fish ball dia ar yang diperbuat dari babi and membuatkan makanan tu tak halal….lepas buang fish ball tu secara automatiknyer fish ball tu telah confirm halal dan kitorang menikmati mi kari tu dengan begitu selera dan berhati-hati agar kuah kari tu tidak tepercik pada baju sekolah kami dan meninggalkan kesan yang sukar ditanggalkan sehingga mebuatkan parent kitorang suspicious…act, makan tanpa meninggalkan kesan tu memang penting cos nanti abang-abang kitorang takley detect yang kitorang tak puasa….tapi ade gak aritu aku gaduh ngan sepupu aku…dia kata kat aku"tengok ar mal, nanti aku kenakan kau"…
..aku takde ar cuak sangat cos aku tak tahu ape yang dia nak buat…rupenyer time rehat dia panggil abang aku dan dia ambush aku masa aku tengah makan mi kari cina tu….apela bodosnyer budak ni…kau da ar partner-in-crime sekali….tadi baru jer makan mi kari ngan aku, pastu kantoikan aku plak…abes arr aku…memang mampos ar aku kali ni….dan begitu juga ngan dia….selama 3 hari aku kena tidor kat luar rumah cos mak aku nak ajar aku mengenal erti berpuasa….sejuk siot….tapi aku pandai…aku tidor kat dalam kereta….selesa ar jugak walaupun nyamuk banyak….

1998- disebabkan perangai aku yang makin teruk dan result aku yang agak membimbangkan seisi keluarga, abah tukarkan aku kat sekolah kebangsaan Pandamaran Jaya….sekolah melayu kat depan rumah aku ni….disebabkan title aku sebagai bekas pelajar sekolah simpang lima klang, aku dimasukkan ke kelas pertama sekolah tu; Kelas 4 Wawasan…kelas tu 60% semuanya prefect….memang muka2 diorang aku da kenal cos aku sekolah agama sekali ngan diorang…aku jadi famous ar kejap selama seminggu dua minggu tu…awek2 kelas tu semuanya cun2 and kalaw aku dibenarkan untuk pilih sorang awek kat kelas tu; aku pilih semua…kecuali beberapa orang budak perempuan yang bersaiz dua kali ganda dari badan aku….kat sekolah tu, banyak homework….hari2 mesti menimbun dengan latihan, homework dan karangan…masa tu, aku mula berjinak-jinak dalam bahas…aku terpilih untuk jadi wakil sekolah dalam pertandingan pidato piala diraja daerah klang…waktu tu jugak aku ditawarkan masuk ke dalam geng debate sekolah-geng yang paling gempak skali kat sekolah yang dianggotai oleh pelajar2 perempuan yang comel2 darjah 6….malu2 jer masa aku nak masuk team debate tu…tapi ntah, maybe aku macam ade talent kot…aku terpilih menjadi di antara 3 pembahas utama sekolah…masa tu, populariti aku macam melonjak2 naik…siap ramai orang minat kat aku(ianya hanya tinggal sejarah)…

1999- aku da jadi pengawas perpustakaan…rasa cam best sangat…aku dapat tawaran jadi pengawas tapi aku taknak cos aku suka lepak kat library baca buku and susun buku…aku masuk debate lagi+bercerita kisah nabi+syarahan agama and banyak lagi…aku tak gempak sangat dalam sukan…bola?? = kaki bangku arr pada waktu tu…masa tu kitorang dapat cikgu sains a.k.a cikgu kelas yang sangat garang…namanaya Puan Aisyah bin Ismail….kitorang ejek ‘ecah mael’……dia suka pukul budak+marah budak daripada MENGAJAR..aku kesal sangat dengan sikap cikgu tu cos aku minat bangat ngan sains inih…aku mintak mak tuk pergi tuition, tapi mak kata banyak nak guna duit sekarang, darjah 6 nanti mak bagi pergi tuition…aku citer masalah aku kat abang Iman…dia beri aku satu buku sains yang best the bebest giler di alam semesta cos buku tu banyak gambar and explaination yang mudah dipahami….masa tu minat aku dalam sains started to grow exponentially….aku score dalam setiap exam sampai ecah mael terperanjat giler dengan keputusan aku….segala soalan dia kat dalam kelas aku jawab ngan confident…dia da tak boleh panggil kitorang bodoh lagi….member-member sumer mengucapkan trima kasih kat aku cos aku da menyelamatkan kelas daripada kena rotan…nak dijadikan citer, one day dia suruh aku tunggu lepas class….dia tanya aku tuition kat mane? aku cakap, aku tak tuition kat mane2 pun…dia tanya macammaner aku boleh jawab soalan2 yang dia tanya even dia tak ajar pun kat kitorang-memang dia malas mengajar pun-…..Aku cakap aku belajar dari buku…dia mintak buku tu, aku bagi…dia belek2, pastu dia warn aku…." JANGAN BAWA BUKU NI LAGI KAT SEKOLAH!! KALAU NAK BACA, BACA KAT RUMAH…JANGAN BAWA KAT SEKOLAH…KALAU TIDAK SAYA RAMPAS!!! "

….AKU TERKEJUT +SEDEY DENGAN TINDAKAN CIKGU TU…aku bagitahu kawan2 satu class bout that incident and sejak hari tu kitorang melancarkan jihad dan ikrar untuk memboikot class ecah mael….

Keesokannya harinya kitorang tak pergi kelas dia, adalah beberapa budak perempuan yang cuak pergi gak…dia mengamuk giler….dia datang kat class dia rotan sumer orang….dia panggil cikgu disiplin suruh pukul kitorang…kitorang kena lempang and rotan+disuruh berdiri di tengah panas sebagai hukuman…tetapi benda sekecil tu tak dapat tuk melunturkan semangat aku dan kawan-kawan yang seangkatan…sebagai ketua kumpulan Penentang, aku terus pergi jumpa seorang cikgu sains perempuan kelas lain dan memberitahu perkara tersebut…fortunately, dia laporkan perkara ni kepada guru besar dan akhirnya kitorang dapat tukar cikgu…sejak hari tu aku dilantik sebagai KETUA tak rasmi pelajar2 waktu tue and pengaruh aku start growing….

2000- tahun ni UPSR…..aku target 4a1b jer, cos kat skola tu nak dapat 5A macam impossible sangat….kalaw dapat 4A pun, kenduri satu taman and tumbang lembu 30 ekor….masa ni aku ader banyak sangat jawatan….aku jadi Ketua Pustakawan…Pengerusi Pengakap(masa tu pengakap ader ramai giler ahli dia, stylo siyot)….aku jadi Pengerusi Persatuan Bahasa Melayu….Ketua Pembahas Utama….masa tu aku rasa, aku grand sangat(takbur siyot) cos, klaw ader sebarang pertandingan sajak, syair,puisi,bahas,syarahan peringkat sekolah semua aku sapu habis licin tempat pertama….aku ditawarkan jawatan pengawas…aku nak, tapi sayang nak tinggalkan Ketua Pustakawan…moreover, Cikgu Faridah dan Cikgu Farilah(Cikgu Pustakawan) pun mintak aku terus pimpin pustakawan cos dengan adanya aku, Badan Pustakawan nampak kuat(kata mereka)…lalu aku pun cair dengan pujukan cikgu tu and aku stay….masa ni aku dapat pergi tuition…Yahoo!!! Best siyot !!! aku suka sangat pergi tuition cos aku dapat belajar banyak benda yang aku tak dapat kat sekolah….semua understanding aku dalm semua subjek da makin mantap…cuma maths jer yang under prepared….and nak dipendekkan criter, masa nak UPSR tu, aku study giler2..akhirnya result pun keluar, ok lar dapat 4A1B….aku suka sangat….aku call mak aku…mak aku terus datang sekolah peluk aku….aku rasa cam terharu sangat….nak nanges….tapi aku sedey cos maths aku dapat B…Cikgu Iskandar=cikgu maths aku,, selalu sangat nyumpah2 aku….cakap aku bodoh arr, otak kambing, banyak makan tempoyak arr, bodoh sombong arr..dia benci sangat ngan aku…and pada waktu tu dia datang jumpa aku cakap

"U ARE NOT MY STUDENT, COS U NEVER CONCENTRATE AND SCORE WELL IN MY CLASS"…aku rasa sedey sangat and terhina sangat…hina sangat ker aku ni???

…aku study giLer2 and masa PMR aku dapat 8A pastu dapat offer MCKK plak tu…Aku balik sekolah balik…cari cikgu iskandar…aku da hampir tak kenal dia cos badan dia da gemuk macam tong minyak petroleum+gas asli petronas….aku beritahu kat dia yang aku dapat 8A…dia hulur tangan and kata " alright, this is MY STUDENT"…aku salam gak tangan dia, malas2….pastu aku ungkit balik pasal benda yang dia cakap kat aku masa result UPSR kuar 3 tahun lepas…dia kata dia dah tak ingat, pastu aku tolong ingatkan dia….dia kata dia memaen jer masa tu…tapi aku tak rasa dia memaen pun waktu tue, i know that he damn meant it every single words that he said…so, aku cakap,

" Cikgu, saya tak anggap ianya sebagai satu gurauan….saya tahu siapa saya…saya bodoh….budak pandamaran…semua budak kampung….budak miskin…hina…jijik di pandangan mata cikgu,tapi itu tak bermaksud yang maruah kami boleh dipijak dan disepak begitu sahaja….saya boleh maafkan cikgu…tapi, dengan satu nasihat-Tolonglah anggap pelajar2 sekolah yang datang belajar kat sini macam anak2 cikgu sendiri…kami tahu kami orang sederhana or even ramai dari kami orang yang agak susah…sebab itu kami datang sini untuk belajar, cari ilmu untuk ubah nasib keluarga kami dan kami amat2 perlukan bantuan dan sokongan serta ilmu dari semua cikgu2 kat sini untuk kami capai semua impian kami…Janganlah pilih2 kasih untuk mengajar dan anggaplah setiap airliur yang cikgu keluarkan itu merupakan satu pahala yang akan dibalas syurga kat akhirat nanti"

…..dia terduduk bila aku cakap macam tu…aku terus bagi salam dan meninggalkan perkarangan S.K Pandamaran Jaya tanpa menoleh-noleh kebelakang lagi… KU pandang terus ke hadapan…ku tahu perjalanan masih jauh…ku dongak ke langit….ku nampak mentari memayungi bumi indah alam ciptaan tuhan….ku genggamkan tangan ku bulatkan tekad ku sisipkan semangat….selagi ku masih bernafas selagi jantungku deras berdegup….kaki dan tanganku takkan kubiarkan berat malas untuk mencapai sesuatu dalam hidup ini semahuku…kini aku makin matang, ku tahu segala apa yang bakal berlaku adalah di atas tindak-tandukku sendiri dengan restu yang Maha Esa…Aku yakin dengan kemampuanku dan akan ku teruskan hidup ini serta tabah mengharungi segala cabaran ombak badai ribut taufan yang bakal memukul bahtera pelayaranku….tapi aku nekad untuk berjaya kerna hatiku tahu dengan sebenar-benar tahu….

" SEKALI KUKATAKAN A, JANGAN SESIAPA SEKALI BERANI MENGATAKAN B!!!!"

One Response so far.

  1. Anonymous says:

    sangat berani..tabik...