kita tahu hidup susah..

:: Rumah Terbakar!! ::

Posted by A m a l - -

Aku ader exam biochem next wednesday...

jadi, sekarang ni aku dah jadi macam separa tak betul ar study tuk exam ni...

(p/s-biochem sememangnya satu subject yg paling tough)

aku study jap..pastu buka u-tube...

study jap...pastu buka facebook(aku sudah hampir addicted juga skit pada facebook ini)

aku study jap..pastu maen keyboard yamaha yg aku baru beli last week...

last2..aku study jap...pastu terus tertidor...

dan lena dibuai mimpi...

tadi aku termimpi...

aku lihat rumah aku terbakar...

teruk juga terbakarnya...

bermula dari bilik ayah aku...

aku glabah giler cari baldi or besen tuk padamkan api tu dengan sorang sahabat yg aku takpernah kenal...

dia juga tolong aku tuk padamkan api ni...

aku kejutkan ayah aku and adik aku...tuk sama2 padamkan api...

dan akhirnya api itu padam juga...

tak sempat tuk bakar rumah aku...

aku tarik nafas lega...

Alhamdulillah....

pastu tiba-tiba aku terjaga sebab aku tersentak dengan kata2 ayah aku...

"sudah-sudah lah dengar mp3 tu...pergilah belajar..."

seperti tahu2 jer aku tengah tidur sembil dengar mp3...

.....................

pastu aku terus terbangun....

beristighfar panjang....

dan terus buka laptop tuk cari tafsir mimpi ni menurut Al-Quran dan Al-hadith...

lantas aku dah buka 2-3 page, tapi jawapannya masih sama...


aku pun terus beristighfar panjang lagi....

meremang bulu roma aku memikirkan tafsirannya...

.........................

Lantas aku terpikir..apakah yang dimaksudkan dengan Ilmu Kebajikan??

aku google jap, dan aku jumpa maksud dia ialah sesuatu ilmu yang kita pelajari yang dapat memberi manfaat kepada orang lain...

aku pun, lantas terduduk dan merenung dalam-dalam...

Aku datang dublin ni belajar medic...

iya, aku tahu medic ni susah...tapi ianya mampu memberikan manfaat yang besar kepada orang lain di kemudian hari....

dan aku bukan sahaja hanya mendapat ganjaran di dunia malah di akhirat kelak...

jika aku benar-benar ikhlas tuk mempelajarinya dan menggunakannya ke jalan yang betul....

.......................

Lepas tu, aku terus mengambil wudhu' tuk menunaikan fardhu asar dan terus buka balik buku biochem yang still tak lepas2 page 3 pun....

Aku yakin akan maksud mimpi itu adalah benar jika aku benar-benar mengambil iktibar dan pengajaran darinya....

InsyaAllah, aku kini sedar...bersusah aku sekarang, adalah demi kesenangan orang lain di masa-masa mendatang....

mungkinkah tangan dan akal ini berjaya menyelamatkan seseorang nyawa dan berjaya mengembalikan sinar harapan dan cahaya kebahagiaan kepada keluarga insan lain tuk terus menjalani kehidupan....


jika inilah 'bayaran'nya yang perlu ku bayar tuk menjadi seorang Doctor...insyaAllah, aku akan teruskan jua dengan segala tenaga dan daya usaha yang ada demi nyawa ribuan insan yang dalam kesusahan di masa hadapan...

InsyaAllah, aku akan teruskan.....

Alhamdulillah...Thank You Allah



 

9 Responses so far.

  1. shy says:

    bgus...cmni la doktor i...
    hehhe...
    kip on movin syg...
    stdy hard+smart....
    wish u luck 4 ur next exam...
    amin..

  2. Anonymous says:

    bagus amal... ni yg ak nak ko jadi cemni.. smg ko dpt selamatkan byk nyawa nnt.. amin

  3. anonymous amal says:

    apsal semua orang pakai anonymous ni..

    ni aku nak pakai anonymous gak ni..

    terima kasih semua...

  4. Rhazes says:

    bro, x ya r study, biochem x penting la.. hahaa

  5. mal.. aku nak ko keje kat hospital kerajaan yg kalu skg ni ko tgk sadis gile. ramai patient tp kekurangan doktor. sedey r ari2 aku g klinik kat semenyih ni coz kuku jari kaki aku kene cabot, dah lebam terok. tp aku kesian kat pakcik makcik yg lame gile kene tguu turn. sdey.. sdey.. jdlah doktor yg ikhlas ye. jgn nk keja material je.. alright.. peace no war.

  6. ReD says:

    chaiyok2!!

    kami warga Malaysia mengucapkan selamat maju jaya.
    ingat la ank2 bangsa mu di sini. :)

  7. A m a l says:

    thanx2..insyaAllah, aku akan jadi doctor yg baik..insyaAllah..sama2 doakan aku..

  8. kawan amal amani says:

    tol kate gory tuh..
    even hosp half private n goven pon da sesak cm gh....
    huhu..
    tp2 hari ramai gile pt...
    moga2 sume yg tgh amik medic ni, akn mnjadi doctor yg terbaek la d mse akn dtg..amin2....

  9. A m a l says:

    to kawan wani amani: whenever there's a patient...I'll always be there to help...InsyaAllah..