kita tahu hidup susah..

:: "Jika Allah menimpakan suatu kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang menghilangkannya melainkan Dia sendiri. Dan jika Dia mendatangkan kebaikan kepadamu,maka Dia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu." (QS An'aam : 17) ::

Posted by A m a l - -

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang:

Eloklah jikalau saya mulakan pemberitahuan gembira ini dengan memetik ayat dari surah Al-Insyirah iaitu Ayat 5-6..

" setiap kesulitan itu pasti ada kesenangan "...

1. Petang tadi saya pergi berjumpa dengan dentist yang merawat saya untuk rawatan susulan mencabut lebihan fragment akar gigi yang hancur serta beberapa prosedur yang perlu diambil untuk persediaan surgery yang dijadualkan minggu hadapan..

2. Setelah beberapa x-ray dibuat dan melihat kepada keadaan gusi saya..Masya Allah, Dentist tersebut benar-benar terkejut...Dia menyatakan kadar penyembuhan gusi saya sangat-sangat cepat dan tiada sebarang tanda-tanda awal infection di kawasan yang luka teruk tersebut seperti yang dijangkakan..

3. Cumanya, yang masih menyakitkan gusi saya adalah beberapa fragment yang masih lagi belum dikeluarkan pada appointment pertama...lebihan frgament gigi itu dikeluarkan dengan mudah sebentar tadi tanpa pendarahan yang banyak..Dentist tersebut juga memutuskan untuk tidak menjahit kawasan yang berkaitan kerana dia percaya dengan kadar penyembuhan yang luarbiasa cepat seperti ini..tiada masalah yang akan berlaku pada luka tersebut...

4. kadar penyembuhan gusi yang tampak positif dan berpotensi untuk hidup itu benar-benar di luar jangkaan Dentist tersebut dan akhirnya dia memutuskan untuk membuat conclusion:

" BY OBSERVING AT THE FAST RATE OF HEALING..THEREFORE THERE IS NO LONGER NECESSARY FOR IMMEDIATE DENTAL IMPLANT SURGERY.."

5. ALHAMDULILLAH..keputusan itu benar-benar melegakan hati saya dan juga rakan-rakan yang turut sama risau akan keadaan saya...

6. Saya hanya perlu membuat rawatan susulan setiap minggu selama beberapa minggu sehingga gusi saya benar-benar sembuh dan terhindar dari sebarang jangkitan yang serius sehingga terpaksa dibedah..

7. menurut kata Dentist..Walaupun, possibility untuk infection pada remaining roots itu masih ada..akan tetapi dengan kadar penyembuhan yang cepat begini dibantu dengan pengambilan antibiotik yang berterusan, peluang untuk sembuh dan gusi itu hidup adalah amat cerah...

8. oleh itu, wang donation yang mencecah 1200 euros itu akan saya gunakan sebaiknya untuk membiayai kos perubatan dan rawatan susulan yang dijadualkan serta membayar perkhidmatan tadi termasuk cost Temporary Dentures yang baru siap dengan kadar segara sebentar tadi juga, bagi menutup bahagian gusi yang terdedah kepada infection, iaitu 540 euros..

9. Dan dengan itu juga saya, dengan ini saya mensarankan agar segala TABUNG AMAL UNTUK AMALUDDIN..yang dbuat atas nama saya, sebaiknya dibekukan serta-merta...kerna sudah tiada keperluan lagi untuk membaiayai cost rawatan surgery yang mahal...ALHAMDULILLAH..

10. Dengan ini, saya mengucapkan ribuan dan jutaan terima kasih di atas segala doa sahabat-sahabat yang berada di sekitar Ireland dan Uk terutamanya Ikhwah MSM serta PPIMI juga PMCSA di atas segala sokongan yang diberikan kepada saya sepanjang saya menempuh dugaan Allah ini..

11. Tidak lupa juga kepada, rakan-rakan di UCD sendiri yang menjual kek, muffin , jemput pisang dan sebagainya untuk membantu membiayai rawatan saya...jasa kalian semua tidak akan saya lupakan bila-bila...terima kasih..juga tidak dilupakan team pembuat bubur..

12. Suka saya tinggalkan sahabat-sahabat dengan kata-kata seorang Dentist yang merawat saya sebentar tadi..

" IF YOU DO BELIEVE IN GOD, U BETTER THANK HIM FOR THIS.."

Ya Allah..sebentar tadi KAU campakkan aku dalam KESEDIHAN, KESAKITAN DAN KEGELISAHAN ...tapi kini dalam SEKELIP MATA KAU BERIKAN AKU KEMUDAHAN, KESENANGAN DAN KEGEMBIRAAN...aku bersyukur padaMU Ya Allah..

...Demi Allah...takkan saya lupakan gambar-gambar yang membuatkan saya benar-benar terharu hingga mampu menitiskan air mata ini :

 

 


5 Responses so far.

  1. aNtu_BaEk says:

    Alhamdulillah...Maha Besar Allah S.W.T

  2. Heard the calamity you're going through. I can only pray for you my friend. I hope you'll go through fine.

  3. Anonymous says:

    sakit itu kifarat dosa..
    dugaan itu tanda Allah merindui kita..
    sgt untung org y diduga Allah..
    Allah tak pernah menganiaya hambaNya

    apakah kamu beriman sedangkan kamu tak diuji (surah ankabut,ayt1)
    *means org beriman akn slalu diujiNya

    keep on blogging

  4. nizahari says:

    tw crita kmu dr izyan
    prsaudaraan islam itu indah

    thanks to Him

  5. A m a l says:

    ukhuwah itu indah jika matlamatnya satu iaitu Allah..