kita tahu hidup susah..

:: Post yang Anda takkan suka Baca ::

Posted by A m a l - -

hai...

saya nak mulakan ni dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

saya nak buat satu post yg barangkali semua orang akan marah...

dan mungkin juga semua orang takkan singgah lagi di sini...

....

tapi takpelah...

saya just nak berbicara sedikit sahaja tentang sesuatu yang saya rasa sangat2 tak kena di pandangan mata saya selama ni....

tapi atas dasar rakan...saya memilih tuk berdiam semata-mata menjaga nilai sebuah persahabatan....

.........................

sebelum itu saya hanya mengingatkan lagi bahawa si penulis juga bukanlah sempurna...

mukanya tak hensem...dan perangainya juga teruk tak terkata...

tapi dia masih juga berdegil untuk berkata sedikit tentang suatu benda..

..........................

Saya dibesarkan dalam suasana dan persekitaran masyarakat sekolah yang mengamalkan islam dan membudayakan islam....(tidak semestinya sekolah agama)...

jadi rata-rata sahabat saya ialah lebih kurang beginilah...


comel-comel bukan??



.......



tapi yang menyedihkan...

ada di kalangan sahabat saya sendiri yang tak semestinya berada dalam gambar ini or bersekolah di sini...

sekarang ini telah berubah menjadi seperti begini....





 

 

 




......................



LAGI CANTIK BUKAN???



......


erm, entah...kalau orang lain yg bukan islam berpakaian sebegini...mungkin KITA tak nampak begitu pelik rasanya...

tapi kalau sahabat-sahabat sesama islam KITA yang memperagakan pakaian dan budaya sebegini....entahlah...



no comment....


......


WAHAI SAHABATKU adakah patut berperlakuan sebegini yang kita banggakan?

dan

WAHAI SAHABATKU sampai bila KITA nak jadi begini?


......


adakah berpakaian islam dan membudayakan islam itu sudah tidak lagi dilihat cantik dan sempurna??


......



Al-Ghuraba': Tersisih dan Terasing Kerana Mengamalkan Islam Yang Tulen






قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَدَأَ الْإِسْلَامُ غَرِيبًا وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ



Maksud: Berkata Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam: “Islam itu bermula dalam keadaan asing (ghareeb) dan akan kembali asing sebagaimana permulaannya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu (ghuraba’).” (Hadis Riwayat Muslim, Shohih Muslim, Kitabul Iman


.......


p/s- perubahan tidak berlaku dalam satu hari....

dan hasil tulisan ini bukan berniat membenci...

cuma sekadar berkongsi...

kerna hati ini terlalu menyayangi sahabat2 yg pernah dikenali...


(maafkan si penulis..selain tidak hensem dan berperangai buruk,,, si penulis juga tidak mampu menulis kata-kata yang lebih baik daripada ini sebagai santapan hati..)



7 Responses so far.

  1. Anonymous says:

    amin: menarik.. n ak setuju.. tp ade juga yg menjadi talam 3 muka.. ha2 btw nice1 amal..

  2. amal says:

    amin: terima kasih amin...comment yg sungguh membina...aku sebenarnya dalam usaha membentuk peribadi yang baik...jadi support aku ya...

  3. haidir yusof says:

    sedih kan melihat realiti masyarakat kite... huhuhu...

    alhamdulillah kerana kite di pilih oleh Allah utk di beri hidayah lalu mengejutkan iman kite yg sedang nyenyak... lalu menyedarkan kite dari tidur yg panjang...

    namun, pemilihan Allah itu bukan suatu privilege utk kite... tp datang bersamanya tanggungjawab...

    Allah memilih kite utk kite sampaikan hidayahNya kepada rakan2 kite... Allah memilih kite utk kite sampaikan kasih sayangNya kpd sahabat2 kite... kerana Allah sayang merekalah, Allah telah memilih kite utk sampaikan cintaNya kepada mereka di luar sana...

    betapa sayangNya Allah kpd kite semua yg tidak mahu melihat seorang pun hambaNya terlepas drpd hidayahNya...

    alhamdulillah...

    mari kite usaha sampaikan islam dan cinta Allah kpd mereka...

  4. amal says:

    abg haidir: changing ourself is one thing...but, changing others is another thing...

    harap2...saya berjaya membentuk diri dahulu sebelum berjaya membentuk rakan..insyaAllah...

  5. yela mal..
    kadang-kadang terfikir jugak semua tu....
    sampai bila nak terus sesat....=(

  6. amal says:

    fifi: seperti dikatakan...perubahan tidak berlaku dalam satu hari...mengenal sesuatu perkara yang salah itupun sudah cukup bagus untuk kita....

  7. amal says:

    Dari Abu Ruqayyah Tamiim bin Aus Ad Daari radhiallahu ‘anh,

    “Sesungguhnya Rasulullah telah bersabda: Agama itu adalah Nasihat, Kami bertanya: Untuk Siapa?, Beliau bersabda: Untuk Allah, Kitab-Nya, Rasul-Nya, para pemimpin umat Islam, dan bagi seluruh kaum muslim”
    [Muslim no. 55]