kita tahu hidup susah..

:: Otosan(Ayah) ker Otooto-san(adik)?? ::

Posted by A m a l - -


Dan apabila dipanggil nama bapak aku (Razali-san), oleh sensei japanese(guru bahasa jepun) aku..aku dah mula gelabah:

" Razali-san..konnichiwa..Please come inside"

Aku pun dengan muka 'gulp' yang tak dapat-dapat di-control lagi masuk la dalam bilik Oral Exam..
Aku nampak ade sorang lagi sensei, seorang wanita berumur, berwajah agak tenang seperti wajah novel Isteri hanaoka Seishu..."kalau dia pakai kimono,, masa exam ni..lagi gelabah aku dibuatnya...",getus hati kecil ku sendirian...

Part 1: Jiko-shookai(self introduction)..

Aku: Hajimemashite..(How do you do?)

Sensei berdua: Hajimemashite! (menjawab macam koir serentak..)


Aku memulakan bicara macho: Watashi wa Mohamado Amarudeen desu(Saya ialah Mohd Amaluddin)....mareeshia-jin desu(saya rakyat malaysia)....UCD no gakusee desu(saya pelajar UCD)...
Watashi no senmon wa igaku desu(saya pelajar jurusan perubatan)...Ichi-nensee desu(tahun pertama)...

tiba-tiba aku ter-pause sebentar sebab aku ter-blank seketika...err...err...watashi wa..watashi wa..err..

Muka sensei berdua macam orang dalam rancangan 'REGU' or 'JANGAN LUPA LIRIK'...muka diorang cam berharap giler agar aku sambung lagi self-introducion aku...pastu tiba-tiba idea datang balik...watashi no tanjoobi wa ni-gatsu yokka desu(birthday saya 4 februari)...ni juu ni-sai desu(saya berumur 22 tahun)...

Watashi no Daburin ni sundeimasu(saya tinggal di Dublin)...Watashi no kazoku wa roku-nin desu(ahli keluarga saya ada 6 orang)...chichi to haha to ane ga hitori to ani ga hitori to otooto ga hitori to watashi desu(ayah dan emak dan seorang kakak dan seorang abang dan seorang adik dan diri saya sendiri)...

Chichi wa kaishain desu(Ayah saya pekerja Office-aku bantai je pekerja office sebab nak senang hafal)Haha mo kaishain desu(mak saya pun kerja kat office)....ane wa ni ju nana-sai desu(kakak saya 27 tahun)...ani wa ni juu yon-sai desu(abang saya 24 tahun)...otooto wa juu roku-sai desu(adik saya 16 tahun)...

Watashi wa bareeboruu dai suki desu(saya sangat suke bermain volleyball)...sakka moo suki desu(dan bermain bola juga)....watashi wa Eego ga dekimasu(saya boleh bertutur dalam bahasa inggeris)...Nihon-go ga sukoshi dekimasu(dan saya juga boleh bertutur dalam bahasa jepun sikit-sikit)...Yoroshiku Onegai shimasu(Nice to meet you..)

.......................

Selesai sahaja part introduction, dia pula tanya tentang hobi mak, hobi ayah and macam-macam lagi ar..sampai ar part sensei wanita berumur yg mempunyai wajah seiras isteri hanaoka sishu tu pun bertanya: " otooto-san wa nan sai desu ka?(berapa umur adik kamu)"...

Aku plak blur2 waktu tu, aku just dengar 'Otosan' jer iaitu ayah...aku dengan confident interval nya pun jawab pantas tanpa bersegan-silu lagi...Go juu-sai desu!(50 tahun!)...

Sensei berdua tu pun tiba2 terperanjat beruk: Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!! So desu ka?(Owh,really?)


Aku jawab: Hait!! (Benar!!)

Sensei wanita berumur tu pun dengan spontan nya mulalah bercakap bertaburan dan berhabukan dalam bahasa japanese menerangkan kepelikan bagaimana boleh terjadi abang and kakak aku 20 lebih..and adik aku plak boleh berumur 50 tahun!!!..dia siap buat tangan-tangan lagi,tunjuk kecik and besar(part tangan dia tu aku memang tak bleyh blah)..and then, dia sambung explain cakap bahasa japanese pasal tua and muda..adik and ayah...Tiba-tiba,Ha !!!bila dia mention adik dan ayah tu baru aku paham kenapa dia buat muka Ripley's Believe It or Not sebentar tadi..

Aku: Sumimasen(Owh, maafkan saya)...Otooto-san wa juu roku-sai desu(Adik saya berumur 16 tahun)...(bukan ker aku dah cakap masa awal-awal tadi? gi tanya semula kenapa?"chitt punya Isteri hanaoka Sishu", bisik hati kecil ku)

Part 2:

Aku nak beritahu kepada semua budak yang tak ambil Exam oral japanese lagi..format part 2 ni..Korang akan diminta pilih beberapa card, then korang kena cerita apa yang ada dalam card tu..ala, semua yang kita belajar pasal preposition tu..atas,bawah,depan, belakang semua...take note: kalau object tu ade colour, sebut sekali colour dia..nanti dapat markah lebih...


Part 3:

Korang akan diminta pilih beberapa card lagi, and berdasarkan kaji selidik yang aku jalankan..ini dia punya format:

Card pertama: Korang kena bersembang dengan sensei pasal keluarga(kazoku)...soalan-soalan seperti ni sai(berapa umur)...go-kyoodai wa nan nin desu ka?(berapa orang adik-beradik)...shumi(hobi)...shusshin(tempat tinggal)...shigoto(pekerjaan)...dan lain-lain lagi yang berkaitan jangan ditingglkan...

Card kedua: Kitorang melabel card ni sebagai 'Card Kohii to aisukuriimu' cos Card ni kalau dapat memang paling senang la..kau sebagai buyer kena hafal 2 lines conversation jer dalam Part Conversation di Cafe pada buku Japanese and Culture tu...

Card ketiga: Agak mencabar..korang kena menjadi buyer kepada kamera(camera)...semua line as buyer tu korang kena hafal ok?...line yang paling best skali dalam Card Kamera ni ialah...takai desu ne(mahal nyer camera ni)...motto yasui no wa arimasu ka?(takde yang lagi murah ker?)...aku dapat part ni..and nak tahu tak Sensei isteri hanaoka sishu ni jawab ape?..aku tak tahu nak tulis dalam bahasa jepun dia..tapi setakat yang aku paham ialah"eh, memang lah mahal..dah nak beli kamera,takkan harga dia sama macam kohii(coffee) kot?" 
 hahaha...aku nak tergelak bila dia jawab camtu..sumpah line macam tu takde dalam buku..lepas dia pusing2 cakap pasal kamera pastu aku cut terus cakap..sore no o kudasai(saya nak yang itu)...dia tanya,Nani-iro ni shimasu ka?(kamu nak colour yang mana satu?)...kalau ikut jawapan buku sepatutnya, kiroi no o kudasai(yang warna hitam tu)..tapi aku jawab 'up' sket..akai no o kudasai(yang warna merah tu)...selepas tu aku tutup conversation dengan Arigatoo gozaimasu(terima kasih)..

Aku pulang dengan hati yang lega..syukur..walaupun tak se-smooth yang aku jangkakan tapi aku berjaya jawab semua soalan...Alhamdulillah...kepada budak-budak nakal yang tak ambil oral lagi...minasan wa ganbatee kudasai desu(all the best korang semua)...salam...


One Response so far.

  1. Jericho says:

    Salam dari Malaysia. Masih ingat sewaktu tahun pertama mengambil bahasa Jepun. Waktu exam memang takut sangat. Tak sah kalau tak hafal jikoshokai tu. Mengingatkan saya kembali kepada zaman dulu...