kita tahu hidup susah..

:: Perbualan telefon dengan Ibrahim Khalilullah (Si 3 jari part 3)::

Posted by A m a l - -


Satu hari aku call rumah..sebab nak tanya pasal 'benda' ni...pada adik aku...cos dia adalah orang yang paling rapat dengan ibrahim..furthermore,dia bleyh nampak ibrahim dengan jelas...aku, tak dapat kelebihan macam tu...So, aku call la rumah aku tanya pendapat adik aku...

tutt..tutt..tutt..(takde jawapan)..

tutt..tutt...tutt...(masih lagi sunyi)

then, ade orang angkat...

Aku: Assalamualaikum, nak cakap dengan azim...

Azim: waalaikummussalam...ha, azim ni..kenapa bang?

Aku: zim.....(mengambil nafas)...pasal mesej abang tentang 3 jari tu dah datang balik, azim dah tanya ibrahim dah ker belum?

Azim: belum...dia takde kat sini..dia dekat jurusalem, tolong orang islam dekat sana..and kadang-kadang kalau dia datang pun...dia tak bercakap..dia senyum jer...bagi salam, tanya khabar and beri pesan supaya jangan tinggal solat camtu..memang takde mase nak tanya tentang 3 jari tu...
abang rasa betul ker 3 jari tu dah sampai sana??

Aku: abang tak tahu la zim..tapi sejak 2-3minggu ni dia asyik kacau abang jer...abang takde la takut sangat..kalau takde physical contact..tapi ni dia main,sentap-sentap tangan abang..kadang-kadang tu abang rase...(belum sempat aku habis cakap tiba-tiba aku dengar satu hembusan bunyi angin seperti seseorang sedang menyedut..)

Suara di talian berubah: Allo,assalamualaikum..abang ama(abg amal)..abang ama apa khabar dekat sane?

Aku: (aku dapat agak dah siapa yang sedang bercakap ni)...waalaikummussalam ibrahim!!!!! ya Allah,rindunye dengan Ibrahim...ibrahim apa khabar??..'kawan-kawan kita' semua apa khabar?? sihat??

Ibrahim: (suara dia agak lemah sedikit dan tak seceria dulu)...erm, tale ape..macam biase saje la...macam itu juge..cume,sikalang ni manyak sakit-sakit..itu sake tale gune(saka tak guna), manyak antar itu benla-benla(benda2) jahat datang mau kacau sama atik(adik)...jali sikalang manyak susah mahu tahan, mahu negotiate sama itu benda agar jangan kacau sama atik and ini family...abang ama(abang amal)sana apa macam, itu hali saya singgah..sana manyak sijuk!! force(tenaga) saya manyak abes woo, kalau singgah sane...kalang2,saya rest dekat itu masjid besar sana before bole balik...sana masjid manyak syeikh-syeikh alab yang sangat2 tak friendly(jin-jin berbangsa arab penjaga masjid yang tegas)...saya mahu tumpang lehat sikijap saja pun,macam tak suke..tapi apa moleh(boleh) buat, memang perangai jin memang begitu abang ama..dia tak se-friendly saya..the iron syeikh..the most hensuai(handsome dalam kantonis) jini in the world..manyak baik punya jin,saya ini(jin memang suke cakap besar.so korang kena layan jer..)...

Aku: (aku suke dengar ibrahim ni merapu and aku suka juga sakat dia)..hahaha..ibrahim..ibrahim...kau masih sama cam dulu...dah lame tak jumpe perangai kau masih lagi macam ni..hahaha..weyh itu adik punya kesihatan, apa macam? ok ke ibrahim?(aku klau cakap dengan dia,akan ubah gaya cakap macam cakap dengan orang cina juga)

Ibrahim: erm, ok la..kite same2 doa pada God..Dia sulah kasi sinang manyak sangat..God sudah bagi atik kesihatan makin ok...jadi,jangan lupe,hali-hali misti mau doa..abang ama(abg amal), jangan simayang lambat-lambat la..kasi masuk waktu telus simayang(sembahyang) and doa sama God..

Aku: erk(ces, mane dia tahu ni? kadang2 aku terlambat solat) ...bukan tunggu2 ibrahim, kadang2 balik class penat semua..rehat sekejap la...(erk, kena tegur dengan ibrahim,,,agak malu di situ)

Ibrahim: main facebook tu rehat ape pule? jangan ingat saya tala nampak abang ama buat ape silalu?

Aku: (ades, terkantoi lagi)..alar itu pun rehat juge...kadang-kadang mahu dakwah gune facebook ibrahim..hari-hari mahu update status yang berbentuk nasihat...kan nabi kata, agama itu ialah nasihat..jadi kena bagi nasiat la hari-hari..itu macam la...

Ibrahim: itu saya tahu...fazakkir in nafaatizzikro(dia bagi ayat Quran)..tapi saya takut kadang-kadang abang ama kena tipu dengan itu syaiton nirrrojim...

Aku: eh,ape pasal pulak cakap macam tu ibrahim..

ibrahim: iyelah, saya nampak itu syaitan lamai-lamai kasi bisik dekat telinga abang ama suloh update status kasi nasihat pada olang..tapi, abang ama sendili terlambat solat,kadang-kadang..itu kerja syaitan semua...jangan masuk pelangkap meleka(mereka),abg ama...

Aku: astarghfirullahalazim...(beristighfar panjang atas kelalaian aku selama ni)...alamak, macam mana saya boleh tak perasan benda ni ibrahim...lailahaillallah...terima kasih ibrahim...apa pasal lu tak kasi hentam sama itu syaitan, ibrahim..kata lu dulu ketua kungfu shaolin guangzhou, sudah belajar dengan ajajil(Azazil a.k.a Ifrit) sampai pangkat 13, apa macam takut mahu hentam itu syaiton nirronim??

Ibrahim: mane bole,abang ama..itu keja meleka,saya mana boleyh kacau..itu janji meleka..meleka telah besumpah tuk menyesatkan anak adam abg ama...lagipun, meleka semua tu dalam dimension lain...saya dimension lain..kalau hentam pun tale gune...macam pukul angin saje..tapi tale kene meleka...jadi, abang ama..kena selalu beware la setiap kali..tahu, abang ama mahu jadi pendakwah macam saya juge..tapi diri sendiri kena jage tulu, abang ama...itu sulah as-soff abang ama sulah abes bace belum?? 

Aku: sudah ibrahim..(aku paham,ayat mana yang dia tujukan pada aku dalam surah As-soff tu)..

Ibrahim: bagusla macam itu..God tale suke, kita cakap saje..perbuatan mesti sama juge dengan cakap,abang ama...tapi bagus la, abang ama sikalang..darjat manyak tinggi....since, abang ama masuk ini jalan dakwah punya...saya yang sangat tinggi ni pun,sometimes kalau tengok abang ama, sampai kena dongak juge tuk tengok muke abang ama..bagusla itu macam..semua 'kawan-kawan' kite suka tengok abang ama jadi baik like this...and itu hali mase abang ama kena ujian sakit gigi semua itu, duit abes semua..saya tau semua tu masa tu abg ama sangat susah...family jauh..blood keluar tale henti semua sakit, tak bole makan cakap semua...mase tu darjat abang ama sangat tinggi woo...doa abang ama dali Guanzhou sana pun saya bole dengar lagi(entah betul entah tidak si ibrahim ni)...mase tu God kasi uji sama abang ama..nak tengok abang ama, bole jadi pendakwah ke or tale boleh...tapi mase tu doa abang ama sangat makbul...saya bole dengar itu nama abang ama,manyak orang doa waktu itu tuk abang ama..

Aku: eh betul ker ibrahim??

Ibrahim: buat ape saya mahu tipu abang ama..saya bukan tapat(dapat) ape2 pun...tapii..(dia pause sekejap)...saya tengok itu hati abang ama sikalang ade hitam sikit ar,abang ama...ade benda abang ama buat yang abang ama tak bole tinggal kan lagi...so, itu benda kena kasi buang abang ama..nanti benda tu boleh prevent kite mahu buat baik...

Aku: ape benda tu ibrahim?

Ibrahim: saya malas mahu celita la abg ama..abang ama mesti discover sendili, apa itu benda,,apa yang abang ama buat tale baik punya hali-hali...contoh buang mase, tito manyak macam2 lagi..itu semua kena kasi implove(improve)..

Aku: erk...owh yeke?? masih tengah cube lagi ni ibrahim..kasi doa sama saya ibrahim...kasi buang itu perangai buruk semua..

Ibrahim: ok2...sama-sama doa..

Aku: eh, Ibrahim itu 'benda' yang slalu ganggu saya punya..siapa dia ibrahim??

Ibrahim: Owh? itu benda..haiya..manya susah mau cakap...(to be continued)
mereka ada di sekeliling kita..dan melihat segala perilaku kita..Apatah lagi Allah yang Esa di atas sana..jadi, adakah kita masih rasa senang pabila membuat dosa?sekadar renungan...

5 Responses so far.

  1. ya Allah..menariknya ada jin yang nampak 'kita', ingatkan kita tentang tahap kita sekarang..

  2. Org DUblin je... says:

    dulu mse kak KMB die x bg nasihat kat ko ke???? pelik.....ble dh jdi 'baik' je ke bru die bg nasihat...sblm ni die x srh ke ko join group dakwah cam skrg????

    xpe la....die tau x ko tulis blog pasal die ni...mesti bangga gile kan die semua org knal die.....

    ko rse die tahu ke sape yg bg comment ni klu buat anynomous....try la tnye...nnti boleh contact2 n crte lbh lanjut....

  3. A m a l says:

    Et zatiey: bi iznillah..dengan izin Allah..

    Org Dublin je: hidayah tu milik Allah..aku rasa dulu maybe sebab keluarga aku tengah susah..so, takkan tiba2 dia datang kat keluarga aku..and cakap jom korang semua berdakwah...ape cer? islam bukan setakat berdakwah jer semata..masa tu kitorang tengah susah dan ALlah izinkan pertolongan tu berlaku dengan cara begini...wallahualam..

    aku tak tahu pun dia tahu ke tak, aku tulis benda ni tentang dia..pasal dia bangga gila tu, wallahualam..kita kena bersangka baik atau 'husnul zon' pada semua makhluk...

    aku rasa itu bukan kerja aku nak main tanya2 jer apa2 benda dekat dia..sebab itu syirik...kalau tak aku dah tanya dah apa question exam yang akan keluar nanti..aku susah nak cerita...dia bukan orang suruhan kita dan kita pun bukan orang surhan dia...kadang2 perbualan yg berlaku tu Allah izinkan..and kalau Allah tak izinkan,dia akan datang,tunjukkan diri dan senyum sahaja sambil bagi salam sebelum beredar..wallahualam...Sudah Allah kata dalam Quran," tidak kami beritahu tentang ilmu ghaib ini melainkan sedikit.."...

  4. Anonymous says:

    ni citer betul ke x ni???

  5. A m a l says:

    anonymous: buat la satu cerita camni..kalau kau boleh reka..wallahualam..